Documentatie genereren voor xml schema definitions?

Op www.xml.com liep ik tegen een vermelding aan van een nieuwe documentatie generatietool voor xsd-documentatie (xsd staat voor xml schema definition, een w3c recommendation, een 'update' van het dtd-formalisme, dat onderdeel is van de xml 1.0 spec). Wie ben ik dan om niet even een kijkje te nemen naar deze tool.

Het gaat om xsddoc; beschikbaar op de site http://xframe.sourceforge.net/xsddoc/index.html. Eenvoudige installatie, gewoon uitpakken in je favoriete map. In de bin-directory staat een batchfile, xsd.bat. Die doet het gewoon meteen, geen nare foutmeldingen over verkeerd een classpath of missende bestanden.
Dus ik denk, ik ga een stuk documentatie genereren. In de samples-map zie ik de xsd staan van de xhtml-strict spec. Het werkt: je runt xsd.bat met als parameter de xsd-file.

Het resultaat? Helaas geen diagrammen (ik ben nog steeds op zoek naar een gratis tool om mooie diagrammen te genereren uit dtd's of xsd's inclusief documentatie!). Maar wel een aardige navigatieomgeving die veel doet denken aan de javadoc-omgeving.

Conclusie: als je graag een xsd snel gebruikersvriendelijk toegankelijk wil maken voor jezelf of voor andere ontwikkelaars, dan is xsddoc zeer geschikt. Ik mis alleen de mooie platen van de hiƫrarchische structuur die door een xsd gedefinieerd wordt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Exploring advanced DOM interop with Blazor WebAssembly

Azure Custom Role Definitions and Assignment Scopes

Troubleshooting restoring a site collection