XLink is no more?

Wat las ik op www.xml.com, om specifiek te zijn: http://www.xml.com/pub/a/2004/10/27/deviant.html?
Volgens de guru's in de xml-wereld zou XLink een waardeloos initiatief zijn. De insteek van xml in het algemeen is namelijk om als opslagtaal te zienen, om vanuit één single source leuke publicaties op te bouwen. XLink als onderdeel van de xml-visie kan dus nooit slagen, want XLink richt zich op de hyperlinking functionaliteit van de browser. Dit zijn uiterlijke verschijnselen en uit den boze in de visie van aldus de guru's.

Spannend hoor. Ze geven de suggestie dat we in de xml-visie wel mogen nadenken over links in de zin van getypeerde relaties, dus ik heb hier twee objecten x en y, en daartussen een relatie z. Ze geven terecht aan dat hier de RDF-standaard voor opgetuigd is (resource description framework). Dus RDF/xml is the way to be als het gaat om linking.

Ze komen verder nog met een andere interessante gedachte: specifiek linken is eigenlijk helemaal niet gebruikersvriendelijk, ik wil semantisch kunnen verwijzen, ik wil eigenlijk in termen van queries naar mijn dataset willen verwijzen. Ze zien dus een hele andere focus ontstaan: namelijk op zoekmachines, zoals desktop.google.com.

Ik kan me wel vinden in hun gedachten. Laat ik hier nog eens wat langer over na gaan denken. Ik denk dat uiteindelijk het volgen van een specifieke link een specifiek geval is van een query, namelijk waar de resultaatset bestaat uit louter één resultaat.

Ik moet de eerste applicatie nog zien die werkt met query-links. Misschien zelf eens iets snel in elkaar gaan hacken?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Exploring advanced DOM interop with Blazor WebAssembly

Azure Custom Role Definitions and Assignment Scopes

Troubleshooting restoring a site collection